MONTAŻ I SERWIS

PODSTAWOWE ELEMENTY BUDOWY KLIMATYZACJI.


 

  1. SPRĘŻARKA
  2. SKRAPLACZ (CHŁODNICA KLIMATYZACJI)
  3. FILTR/OSUSZACZ
  4. ZAWÓR ROZPRĘŻNY
  5. PAROWNIK
  6. UKŁAD RECYRKULACJI
  7. STEROWANIE​ 

ZASADA DZIAŁANIA

Sprężarka klimatyzacji podnosi temperaturę i ciśnienie czynnika chłodniczego ( r12 lub r134a) i pompuje go do skraplacza, zwanego potocznie chłodnicą klimatyzacji. Poprzez schłodzenie w czasie przepływu przez lamele chłodnicy zostaje czynnik skroplony. Poprzez filtr i osuszkę trafia do zaworu regulującego dozowanie skroplonego czynnika chłodzącego do parowacza, gdzie odbiera ciepło od powietrza docierającego do wnętrza pojazdu. W termostatycznym zaworze rozprężnym następuje przejście w stan gazu. Wraca do sprężarki zamykając cały obieg.

Sprężarka klimatyzacji nie pracuje w cały czas, gdy mamy włączoną klimatyzację, ponieważ ma ona za zadanie stworzyć odpowiednie ciśnienie gazu oraz utrzymywać jego parametry. W celu odciążenia silnika jest ona wyłączana, gdy nie musi sprężać gazu. ( układ elektromagnes - koło - sprzęgło, lub wewnętrzna regulacja pompy).

Układ klimatyzacji. Jest czuły na działanie wilgoci. Pod jej wpływem w, zetknięciu z czynnikiem w wyniku reakcji chemicznych wytworzą się tlenki mające zgubny wpływ zwłaszcza na aluminiowe elementy układu. Dlatego należy bezwzględnie zaślepiać układ podczas napraw wymagających dłuższego demontaży klimatyzacji.

Ze względu na sprawność układu zaleca się włączanie klimatyzacji, chociaż raz w tygodniu, a raz na dwa lata przegląd w serwisie klimatyzacji.

PRZYJEMNY ZAPACH POWIETRZA W SAMOCHODZIE - ODGRZYBIANIE

Klimatyzacja samochodowa dość szybko staje się standardowym wyposażeniem nie tylko drogich samochodów.

Zaczynamy ją coraz częściej spotykać w samochodach średniej klasy. Każdy kierowca wie, że klimatyzacja poprawia mu komfort jazdy w upalne dni oraz usuwa zawilgocenie szyb, kiedy na zewnątrz jest dość zimno. I nasza wiedza o tym urządzeniu zwykle na tym się kończy.

Niepokój zaczyna się pojawiać, kiedy po włączeniu "klimy", szczególnie po długim jej nieużywaniu, wyczuwamy nieprzyjemny zapach pojawiający się we wnętrzu samochodu. Co też stało się w naszym układzie klimatyzacyjnym? Czy ten zapach jest tylko nieprzyjemny, czy też może być szkodliwy? Dla uspokojenia warto powiedzieć, że zjawisko to występuje w 50-60% samochodowych urządzeń klimatyzacyjnych.

Kiedy włączają Państwo swoją klimatyzację, do kabiny przez nawiew mogą dostać się bakterie, grzyby i inne mikroorganizmy. U wielu ludzi wywołują one nieprzyjemne reakcje alergiczne: kichanie, kaszel, łzawienie oczu i inne dolegliwości. Ponadto obecność mikroorganizmów powoduje powstanie niezdrowej woni we wdmuchiwanym do auta powietrzu (specyficzna woń "pleśni"). Dlatego bardzo ważna jest okresowa dezynfekcja układu klimatyzacyjnego w wyspecjalizowanym warsztacie.

Zatem po kolei: 

Jednym z elementów klimatyzacji jest umieszczony wewnątrz samochodu tzw. parownik, który odbiera ciepło z opływającego go powietrza. Przy okazji wykrapla się na nim para wodna zawarta w powietrzu, co powoduje, że parownik staje się wilgotny. Niesione z powietrzem pyłki roślin, bakterie, grzyby i pleśnie przyklejają się do wilgotnej powierzchni parownika, tworząc z czasem żywe siedlisko silnie alergizujących i toksycznych dla ludzi zapachów.

Rodzi się zatem pytanie: w jaki sposób możemy się pozbyć tego zapachu? Otóż konieczne staje się dokładne wyczyszczenie całego układu klimatyzacji, a szczególnie parownika. A tu pojawia się problem, gdyż parownik zamontowany jest zwykle dość głęboko w samochodzie, za licznymi osłonami, i dostęp do niego jest bardzo utrudniony. Ponieważ czynność ta nie jest ani łatwa, ani prosta, mogą przeprowadzić ją tylko wyspecjalizowane serwisy klimatyzacyjne. Po wykonaniu odpowiednich demontaży, w tym filtra przeciwpyłkowego i dmuchawy powietrza pracownicy serwisu przy pomocy sond i urządzenia rozpylającego dokonują dezynfekcji układu środkiem antybakteryjnym. Po kilku godzinach problem przykrego zapachu mamy rozwiązany.

Producenci klimatyzacji zalecają wykonywanie czyszczenia parownika przynajmniej raz w roku. Warto zatem pamiętać, że kiedy podczas jazdy mimo włączonej klimatyzacji czujemy się zmęczeni i rozdrażnieni, winę za nasze samopoczucie może ponosić właśnie nasza wymarzona "klima".

CENNIK

Prosimy o przesłanie zapytania na dane z działu KONTAKT

W zapytaniu prosimy o podanie następujących informacji:

marka pojazdu i rok produkcj

i rodzaj sterowania paliwem (wtrysk, gaźnik)

rodzaj skrzyni biegów

pojemność / ilość zaworów / moc silnika

materiał z jakiego został wykonany kolektor ssący (tworzywo sztuczne, metal)

miejsce montażu (Lublin / Bydgoszcz / Opole)

Orientacyjny koszt serwisu klimatyzacji to około 80zl(przy szczelnym/działającym układzie klimatyzacji), odgrzybianie poprzez ozonowanie w zależnosci od urządzenia oraz wielkości kabiny około 50zł.